WEBSITES & WEBSHOPS

planning, ontwerp en realisatie
PLAN

PLAN


ontwerp


webshop


plugins


hosting



plan

want Niemand zit te wachten op verrassingen achteraf

Een nieuw webdesign of een bestaande website vernieuwen, brengt behoorlijk wat beslissingen met zich mee. Als eerste moet het natuurlijk voor iedereen duidelijk zijn wat er gemaakt gaat worden. Het belangrijkste doel van je website is jouw bedrijf, product, dienst of informatie. onder de aandacht brengen van je doelgroep. Wat zijn de wensen en verwachtingen en wat moet er gebeuren om dat te realiseren. Een praktisch werkplan biedt houvast en zorgt dat je je doel niet uit het oog verliest.



wat moet jij aanleveren
  • Hostinggegevens
    Heb een domeinnaam en webruimte gekocht dan heb je als het goed is een bevestigingsmail gekregen met de informatie over inloggen op je klantenpanel en/of FTP gegevens. Deze gegevens zijn nodig om je website te kunnen installeren.
  • Emailadressen
    Bedenk welke en hoeveel emailadressen wil je hebben.
  • Huisstijl
    Heb je al een logo? Weet je welke kleuren je wilt gebruiken? Lever deze dan ook aan [graag een AI of EPS bestand en het liefst met kleurnummers].
  • Teksten en beeldmateriaal
    Begin op tijd met het [laten] schrijven van teksten en het uitzoeken van beeldmateriaal. Een webpagina ontwerpen zonder “echte” content is net zoiets als het ontwerpen van een maatpak zonder de maten van de drager op te nemen.
  • Google Account
    Heb je nog geen Google Account maak er dan een aan. Hiermee kun je bijvoorbeeld een tracking code voor Google Analytics [geeft een overzicht van alle bezoekers, waar ze op zoeken, en welke devices ze gebruiken] opvragen of gebruik maken van Google Maps.

ontwerp

Responsive? ja natuurlijk mobile first

Als eerste wordt het functionele ontwerp [klikmodel] van de website opgezet. Er is nog niks moois aan, maar je vindt wel alle pagina’s terug. Formulieren, knoppen en social media werken nog niet, maar de structuur is duidelijk. Tevreden met het functionele ontwerp dan krijg je van mij toegang tot jouw persoonlijke test-site. De volgende stap is namelijk het technische en grafische ontwerp en ik wil graag dat je meekijkt tijdens het opbouwen van je site. Dingen kunnen soms anders uitpakken dan van te voren bedacht. Met een test versie kunnen we daar makkelijker over communiceren en zijn er ook geen verassingen achteraf. Ook kunnen dan alvast kleine gebruikersonderzoekjes worden uitgevoerd.

Tevreden met de opzet van je website dan gaan we overzetten naar de hosting provider van jouw keuze en maken we een afspraak voor een korte training. In ongeveer een uurtje laat ik je zien hoe je site werkt en wat je er allemaal mee kan. En mocht je iets vergeten zijn kun je het eenvoudig terugvinden in de gebruikershandleiding die ik op een beveiligd deel van je site zet. Weet je het echt helemaal niet meer! Dan kun je altijd contact opnemen.


webshop

Voorbereiding voor je webshop

Het opzetten van een webshop brengt behoorlijk wat werk met zich mee. Verkoopstrategie, marketing, logistiek, verzend mogelijkheden, productfoto’s, betalingen, btw instellingen, facturen, retourneren, algemene voorwaarden, veiligheid … om maar wat kernwoorden te noemen, het hoort er allemaal bij. Net als bij een website is een goed werkplan en een klikmodel essentieel. Het zorgt dat je overzicht houdt en je doel niet uit het oog verliest.

Om een WordPress webshop te maken maak ik gebruik van WooCommerce, een open source e-commerce plugin voor WordPress. Met WooCommerce kun je alle mogelijke producten verkopen. Niet alleen fysieke producten maar ook digitale producten. Er is een onderverdeling in categorieën en subcategorieën en met attributen kunnen kenmerken zoals kleur, maat of materiaal aan een product worden gekoppeld. Voorraadbeheer, verzendmethodes, prijsfilters, zoekfunctie, een overzicht van je bestellingen … En met WooCommerce kun je zelf gemakkelijk de inhoud van je webshop aanpassen.

VIDEO UITLEG


plugins

Voor bijna alles bestaat er wel een plugin.

Met een plugin kunnen nieuwe functies aan een website worden toegevoegd. Je kunt het een beetje vergelijken met apps voor je telefoon. Voor bijna alles bestaat er wel een plugin. Zo heb je plugins voor social media knoppen, voor statistieken, om spam tegen te gaan, een agenda of een boeking systeem. Dat klinkt goed maar dit betekent niet dat je elke plugin moet installeren die ook maar enigszins handig kan zijn. Elke plugin neemt ook een beetje ruimte in beslag en kan de deur openzetten voor hackers.

Een website wordt door mij standaard opgeleverd met [mijns inziens] drie onmisbare plugins:

  • Yoast SEO: helpt je content te optimaliseren en je vindbaarheid te vergroten.
  • Google Analytics: geeft je een duidelijk beeld van o.a je bezoekers en pagina weergaves.
  • Wordfence Security: Blokkeert hackers en bots en scant je site op virussen en andere problemen

Sorry we're closed

hosting

Kies voor bereikbare en vriendelijke hosting

*Ik lever geen WordPress Hosting. Ieder zijn vak en WordPress Hosting is een vak apart.

Goede hosting van een website is belangrijk voor snelheid én veiligheid maar het vinden van een goed hostingbedrijf is niet altijd eenvoudig. Waar moet je op letten:

  • Minimaal 500 MB ruimte [1 GB als je veel grote afbeeldingen hebt]
  • Onbeperkt dataverkeer
  • MySQL database [5.0 of hoger]
  • Emailadressen
  • Automatische backups voor bestanden en databases
  • Support voor de laatste versies van PHP en MySQL
  • Goede en snelle klantenservice via telefoon, email, tickets of live chat. Er is niets zo vervelend als met een vraag of probleem zitten en nergens terecht kunnen.
  • Staar je niet blind op de prijs. Bij een goedkope provider bestaat de kans dat je met heel veel andere sites op één server komt te staan. Dit beïnvloed hoe snel je website wordt geladen
  • Vergelijk verschillende aanbieders bij bijvoorbeeld hostingvergelijken. Hier vind je recensies en gebruikerservaringen waar je wat aan hebt.

Tip: Kies voor een host die gespecialiseerd is in WordPress.

Heb je een vraag of wil je gewoon meer weten?
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek of een kop koffie!

contact gegevens

info@brigitvarenkamp.nl
+31-(0)6-48067106
van Weelstraat | Rotterdam

btw nr. NL 1222.19.673B01
kvk 24458283


CONTACT