Answer the Public

Brigit MARKETING

Het gebruik van zoekmachines raakt meer en meer ingeburgerd. We zijn gewend geraakt aan het altijd beschikbaar zijn van antwoorden en zoekopdrachten zijn specifieker geworden. Waar we eerst een simpele zoekvraag als ‘mieren bestrijden’ invoerden, gebruiken we nu meer concrete vragen als ‘Welk milieuvriendelijk bestrijdingsmiddel kan ik het beste gebruiken voor mieren in de tuin?’

Deze manier van zoeken vraagt om een andere benadering van de content op je website. Je doelgroep heeft concrete vragen en als jij antwoorden op die concrete vragen kunt geven zijn je bezoekers eerder geneigd is om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of contact met je op te nemen.

Onderzoek

Maar hoe weet je nu wat de online zoekvragen van je doelgroep zijn? Voordat je begint om een onderwerp op je website te beschrijven raad ik je aan om onderzoek te doen naar de gerelateerde woorden rond het topic dat je beschrijft. Of je nu bedrijfskleding ontwerpt of filmposters verkoopt, voor elke markt zijn er specifieke zoekvragen waar je website nuttige antwoorden voor kan bieden. Er zijn handige tools die je zoekwoord suggesties geven, zodat je inzicht krijgt in het woordgebruik van je doelgroep.

Zoekvragen vinden

Een van die tools is Answer the Public (🔥 in SEO land). Deze tool combineert en visualiseert honderden suggesties gebaseerd op echte zoekopdrachten in Google en Bing. Op de website pas je de taal aan naar Nederlands, vult kernwoorden in en klikt op ‘Get questions’. Vervolgens krijg je een overzicht van de vragen van je doelgroep.

Stel je ontwerpt bedrijfskleding. De zoekterm ‘bedrijfskleding’ geeft je 23 gerelateerde vragen die mensen in Google hebben ingevuld. Een van de vragen ‘Is bedrijfskleding aftrekbaar?’ is nu zo’n vraag, die je als aanbieder van bedrijfskleding, op je website kunt beantwoorden. Neem ook de aanverwante zoekvragen mee zoals ‘wanneer is iets bedrijfskleding” aan voldoen’. Met behulp van deze vragen kun je een goed verhaal schrijven over ‘de functie van bedrijfskleding’.

Visualisatie van zoekvragen bedrijfskleding op AnswerThePublic.com

Je kan de resultaten gebruiken om nieuwe ideeën op te doen, het kiezen van je focus keywords of het bedenken van titels. De onderverdeling in categorieën zoals ‘waarom’, ‘wat’ en ‘wie’, is heel handig als je je onderwerp op meerdere manieren wilt uitlichten.

* Voor Nederlandse zoekopdrachten is deze tool al redelijk ontwikkeld, maar nog niet 100% uitgebreid. Houd de ontwikkelingen in de gaten om in de toekomst nog uitgebreidere antwoorden te krijgen.

Anwer the Public