Een marketing sprookje

Een Marketing Sprookje

Ik kwam haar tegen bij Object Rotterdam, Ze studeerde architectuur en breide dekens met haar armen. Haar breisels had ze op Instagram gezet en haar vrienden vonden het prachtig. En niet alleen haar vrienden. Ze werd gespot door een design woonwinkel en voor ze het wist stond ze op de beurs. Dit is een marketing sprookje waarvan we, ik in ieder geval, hopen dat het op een mooie dag ook ons gebeurd.

Helaas kunnen we het ons als ondernemer niet veroorloven hierop te wachten dus tot die tijd moeten we toch echt zelf aan de bak. Mensen moeten weten wat je te bieden hebt. Je website wordt echt niet zomaar door iedereen gevonden. Daar moet aan gewerkt worden maar als het even kan graag op een manier die bij je past. Je hoeft het niet te van de daken te schreeuwen als je maar laat zien wie je bent, wat je doet en voor wie en waarom.

Heb je een marketing budget? Super! Dan kun je overwegen om een bureau in te huren. Dat scheelt je een hoop werk en tijd. Alleen moet je dan nog wel even uitzoeken welke van de 3.240.000 [google zoekresultaat] marketing bureaus het beste bij jou past. Deze checklist van Matthias Laqueur [laat je niet afschrikken door het marketing jargon] helpt je een beetje op weg.

Ben je een zzp’er of heb je een klein bedrijf dan is een bureau inhuren niet altijd een optie. Zelf doen dus en dat is veel werk! Vandaar tips!

Kiezen

Linkedin, Facebook, Instagram, YouTube, een nieuwsbrief en bloggen. Maak een keuze want je hebt gewoonweg niet genoeg tijd voor alles. Je hebt ook nog klanten.

Social Media

Een van de populairste en goedkoopste marketing tools. Bedenk wel waar je doelgroep het meeste gebruik van maakt en of het zin heeft voor jouw aanbod. Instagram gebruiken om een stand up comedian te promoten is waarschijnlijk niet de beste keuze.

Bloggen

Met een blog laat je zien dat je je serieus bezig houdt met je vakgebied, deel je je kennis en houdt je je website up to date. Door te schrijven over je werk dwingt je jezelf ook om na te denken, research te doen en structuur aan te brengen. Je schrijft niet alleen voor de lezer, maar ook voor jezelf.  En natuurlijk plaats je een link op je favoriete social media. Nadeel, schrijven kost tijd.
* Ook handig: schrijftips

Recycle

Wist je dat maar 5 tot 10% van de volgers van jouw pagina of account jouw berichten ook daadwerkelijk zien?  Dan kun je dat ene bericht over 2 weken best nog een keer plaatsen als je merkt dat volgers het interessant vinden, waarom niet?

Nieuwsbrieven

Verzamel de e-mail adressen van je klanten en contacten en houd ze up to date met een mail campagne. Dat kan van alles zijn, een speciale aanbieding, een maandagenda of nieuwe producten. Zo wordt je onthouden en gevonden. Bedenk dat de dingen die jij zelf irritant vindt, zoals te veel mails of niet kunt uitschrijven, meestal ook voor anderen vervelend zijn.

Plannen

De meeste ondernemers hebben weinig tijd en marketing schiet er dan snel bij in. Werk met een systeem, thema’s en vaste dagen waarop je content schrijft voor je social media kanalen. Zo vergeet je het niet, kun je er goed over nadenken en hou je overzicht. Je hoeft er dan een tijd niet meer naar om te kijken en kunt je focussen op andere dingen.

Delen

Deel je kennis! Geef tips, organiseer een webinair, geef een lezing, doe mee aan een debat, draag bij aan een evenement. Niet alleen een goede manier om meer mensen te bereiken maar ook leuk om te doen.

Netwerken

Je netwerk bestaat uit iedereen die je al kent en al die mensen hebben ook weer een netwerk waarmee je nieuwe contacten kunt leggen of die je verder kunnen helpen en al die mensen .. Dat zijn dus heel veel mensen. Wees je daar bewust van als je met mensen praat. Luister en vraag door zo kun informatie krijgen waar jij misschien wat aan hebt of waarmee je iemand anders verder kan helpen want het is wel de bedoeling dat de ander er ook iets wijzer van word.
Zorg dat je altijd een kaartje bij je hebt! Je weet nooit waar en wanneer je iemand tegenkomt en niemand onthoud de URL van je website.

Local listings

Als je een fysieke locatie hebt waar mensen langs kunnen komen zorg dan dat je op Google geoptimaliseerd bent voor Local Listings. Dit is een gratis service van Google en het zorgt ervoor dat als een potentiele klant in de buurt van je bedrijf is en online zoekt naar services of diensten die jij ook aanbied, jouw bedrijf hoog in de Google zoekresultaten verschijnt.

Schrijf je in voor Award shows

Als je een prijs aan je naam kan koppelen is dat goed voor je geloofwaardigheid en het vertrouwen van je (toekomstige) klanten. Veel van dit soort zakelijke wedstrijden zijn gratis en er worden jaarlijks honderden prijzen uitgereikt. Hou je ogen open voor relevante Awards.

Heb geduld

Marketing is ook een kwestie van volhouden! Blijf schrijven delen enz. en blijf jezelf verbeteren.

Hoe het niet moet

Onderstaande video “This Is a Generic Millenial Ad” is een video met vrijwel elke millennial-targeting-advertentie-clichés die je ooit hebt gezien.