Alphabeth gif in Futura | webfonts

Let’s Talk About Fonts

Nog niet zo heel lang geleden waren er maar een paar fonts beschikbaar voor je website maar gelukkig is door tools als Typekit en Google webfonts de keuze enorm toegenomen. Ook worden onze beeldschermen steeds scherper, waardoor details van letters beter worden weergegeven. Er is dus geen enkel excuus meer om je website van een standaard font te voorzien.

Google Webfonts

Een van de bekendste en makkelijkste manieren om een webfont aan je website toe te voegen is via Google Webfonts. Google biedt inmiddels meer dan 600 soorten webfonts aan die je allemaal gratis kan gebruiken. Heb je een WordPress website? Dan is de kans groot dat Google Webfonts al zijn geïntegreerd met je thema en je heel eenvoudig een webfont kan kiezen vanuit je thema instellingen.

Tip: WEBfonter is een superhandige online tool om webfonts te testen. Sleep de bookmarklet in je toolbar en je kunt iedere website met verschillende fonts bekijken.

Typekit

Naast de gratis webfonts zijn er natuurlijk ook betaalde webfonts. Typekit is een van de websites waar deze aangeboden worden. Super veel prachtige fonts en er is ook een “Free Plan” dus zeker de moeite waard om eens rond te kijken als je iets speciaals zoekt.

*Een Typekit Portfolio-lidmaatschap is inbegrepen bij je Creative Cloud-Lidmaatschap.

Leesbaarheid

Heb je een mooi font gezien wat je graag wilt gebruiken is het verstandig om rekening houden met de leesbaarheid van je tekst. Verschillende lettertypes worden anders verwerkt door onze hersenen. Met een goed leesbaar lettertype is een tekst makkelijker en sneller te verwerken in tegenstelling tot bijvoorbeeld zogenaamde handgeschreven teksten.

If it’s hard to read, it’s hard to do

Uit onderzoek is gebleken dat we positiever staan ten opzichte van teksten die eenvoudig worden verwerkt in ons brein. Dit gebeurt allemaal op onbewust niveau in de hersenen en het heeft grote invloed op ons handelen.

Lezers van de blauwe tekst dachten dat de instructies binnen 15 minuten konden worden uitgevoerd. Lezers van de rode tekst dachten hier maar 8 minuten voor nodig te hebben en ook dat oefeningen gemakkelijker vol te houden waren op langere termijn. Het gemak waarmee tekst kon worden begrepen is hier als indicator gebruikt voor het gemak waarmee zij denken dat instructies kunnen worden uitgevoerd. Iets om rekening mee te houden dus.

If it’s hard to read, it’s hard to do: Processing fluency affects effort prediction and motivation,  Song, H. & Schwarz, N. (2008).