Alphabeth gif in Futura | Een korte inleiding over webfonts | Brigit Varenkamp

Let’s Talk Fonts

Brigit CONTENT, TUTORIALS

Lang geleden, toen de Web Designers nog Web Masters waren, waren er de web-safe fonts. Een verzameling van zo’n 15 lettertypes die je kon gebruiken voor je website. Daar viel niet veel eer aan te behalen. Tegenwoordig is door tools als Google webfonts  en Typekit is de keuze inmiddels enorm toegenomen maar daarmee is het niet eenvoudiger geworden. Wat valt er te kiezen en waar moet je op letten.

Google Webfonts

Een van de bekendste en makkelijkste manieren om een webfont aan je website toe te voegen is via Google Webfonts. Google biedt inmiddels meer dan 600 soorten webfonts aan die je allemaal gratis kan gebruiken. Heb je een WordPress website? Dan is de kans groot dat Google Webfonts al zijn geïntegreerd met je thema en je heel eenvoudig een webfont kan kiezen vanuit je thema instellingen.

Typekit

Naast de gratis webfonts zijn er natuurlijk ook betaalde webfonts. Typekit is een van de websites waar deze aangeboden worden. Heel veel prachtige fonts en er is ook een “Free Plan” dus zeker de moeite waard om eens rond te kijken als je iets speciaals zoekt.

*Een Typekit Portfolio-lidmaatschap is inbegrepen bij je Creative Cloud-Lidmaatschap.

Leesbaarheid

Heb je een mooi font gezien wat je graag wilt gebruiken is het verstandig om rekening houden met de leesbaarheid van je tekst. Verschillende lettertypes worden anders verwerkt door onze hersenen. Met een goed leesbaar lettertype is een tekst makkelijker en sneller te verwerken in tegenstelling tot bijvoorbeeld zogenaamde handgeschreven teksten.

Sleep de bookmarklet van WEBfonter in je toolbar. Met deze online browser tool kun je iedere website met verschillende fonts bekijken.

If it’s hard to read, it’s hard to do

Uit *onderzoek is gebleken dat we positiever staan ten opzichte van teksten die eenvoudig kunnen worden verwerkt. Dit gebeurt in het onderbewuste niveau van ons brein en heeft grote invloed op ons handelen.

Lezers van de blauwe tekst dachten dat de instructies binnen 15 minuten konden worden uitgevoerd. Lezers van de rode tekst dachten hier maar 8 minuten voor nodig te hebben en ook dat oefeningen gemakkelijker vol te houden waren op langere termijn. Het gemak waarmee tekst kon worden begrepen is hier als indicator gebruikt voor het gemak waarmee zij denken dat instructies kunnen worden uitgevoerd. Iets om rekening mee te houden dus.