Een YOAST-SEO mini cursus

YOAST SEO in een notendop

Wat is SEO eigenlijk?

SEO is het optimaliseren van websites en apps voor iedereen die zoekmachines gebruikt. Om goed te kunnen scoren in (Google’s) zoekresultaten is het belangrijk dat je je SEO op orde hebt. Sterke inhoud ( content) en een heldere structuur zorgt al voor een goede optimalisatie van je website. Zoekmachines zoeken namelijk naar de meest relevante  inhoud voor de gebruikers. Daarbij wordt er onder andere rekening gehouden met zoekwoorden in de tekst, kopjes en sub-kopjes. De kop van een tekst weegt bijvoorbeeld zwaarder dan tekst.

Om je een beetje op weg te helpen kan je gebruik maken van  Yoast , misschien wel de meest gedownloade (gratis of premium) SEO plugin voor WordPress. Yoast helpt je te bepalen of je titel niet te lang is, je zoekwoord op de juiste plekken staan en of je teksten leesbaar zijn. Het werkt super eenvoudig. Als je de velden onderaan je pagina of post invult, zoekwoord, SEO titel en de meta description, dan geeft deze plugin groene bolletjes als je het goed doet, oranje waar nog wat te verbeteren valt en rood als je er echt nog wat aan moet doen. Een prima manier om een goede basis te krijgen voor je SEO.

De Yoast SEO plugin werkt, mocht je ‘m niet al hebben, als volgt: selecteer “add new” onder de plugin sectie van je dashboard, rechtsboven in het volgende scherm typ je YOAST, klik op install en activate en klaar is kees. Yoast kun je nu vinden onder alle posts en pagina’s.

Keyword SEO

Nu kun je de SEO-titel, slug, meta description en  het zoekwoord gaan invullen. Hierboven zie je een screenshot van de SEO instellingen van de pagina waar je nu naar kijkt. Je ziet meteen hoe eenvoudig het “stoplicht” werkt. Is er iets niet goed, rood of minder erg oranje, dan staat er wat je moet doen. En groen is natuurlijk gewoon goed. Helaas is het niet zo dat alle bolletjes op groen je ook bovenaan in de zoekresultaten zet, daar zal je iets meer werk voor moeten verzetten.

Een voorbeeld: het door Yoast aanbevolen aantal woorden is 300. Dat is geen willekeurige keus. De gemiddelde leessnelheid schommelt tussen de 200 à 240 woorden per minuut en 300 woorden kun je op één A4tje uitprinten. Door 300 woorden te gebruiken zorg je dus dat iedereen de tekst in anderhalve minuut moet kunnen lezen. Alleen je schrijft niet voor iedereen, 300 woorden kan ook ten  koste gaan van de kwaliteit en inhoud van je tekst en dat is nou net waar je bezoekers niet op zitten te wachten. Gevolg je bezoeker blijft niet lang, je artikel wordt niet gedeeld en dat wordt weer afgestraft door Google.

Readability SEO

SEO-readabilityDe readability SEO werkt volgens hetzelfde bolletjes principe. Je teksten worden beoordeeld op leesbaarheid  volgens de Flesch Reading Ease test. Deze test gebruikt de lengte van een zin en het aantal lettergrepen per woord om het leesgemak uit te rekenen. Hoe lager de score, hoe moeilijker de tekst. De Flesch Reading Ease test gaat er dus vanuit dat teksten met kortere zinnen en kortere woorden beter leesbaar zouden moeten zijn, dan teksten met lange zinnen en lange woorden.

“Ik ben naar Praag geweest. Het is een mooie stad. We hebben veel gezien. Het was leuk.”

Volgens de Flesch Reading Ease is deze tekst goed leesbaar maar of je daarmee nu je bezoekers verleid om door te lezen?

“Praag, de gouden stad, waarbij de zon de gebouwen een prachtige extra gloed geeft. In een weekendje zag ik het spektakel van de astronomische klok , de beroemde Karelsbrug en de kleurrijke John Lennon Wall. At ik Trdelník, dronk ik bier uit halve liter glazen en werd ik een beetje verliefd op deze stad”

Maar liefst 33.3% van deze zinnen bevat meer dan 20 woorden en bovendien heb ik ook geen signaalwoorden (daarnaast, zodat, met als gevolg, ten eerste enz.) gebruikt. Dat zijn twee rode bolletjes maar het is wel een tekst waarmee je een grotere kans hebt de aandacht van je bezoeker vast te houden. Een tekst waarin Praag kleur, sfeer en betekenis krijgt.

Staar je dus niet blind op de bolletjes

De Yoast SEO plugin is een hulpmiddel, geen tool die het werk voor jou doet maar een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Vergeet nooit dat je content creëert je voor je bezoekers niet voor zoekmachines.