eerste hulp bij het schrijven van teksten.

Eerste hulp bij het schrijven van webteksten

Brigit BLOG

Een leeg scherm, een knipperende cursor, voor je uit staren, youtube filmpjes kijken en heel veel koffie drinken. Dan ben je waarschijnlijk bezig met het schrijven van een artikel voor je website en je bent de enige niet die daar moeite mee heeft.

* Writersblock is een supercut van Ivan Kander and Ben Watts.

Een goede tekst schrijven is voor de meesten onder ons best een lastige klus. Niet voor niets is mijn eerste advies altijd “huur een tekstschrijver in” maar er zijn natuurlijk ook talloze redenen waarom je toch graag zelf wilt schrijven. Je webteksten zijn verouderd, je hebt een nieuwspagina die je moet bijhouden, je budget is niet al te ruim of je wil het gewoon graag zelf doen. Om je een beetje op weg te helpen deze post. En eerlijk is eerlijk, ik ben hier best lang mee bezig geweest. Ik heb niet de illusie dat het een fantastische tekst is maar alles wat ik wil vertellen staat erin. Het heeft een min of meer logische volgorde en hopelijk geen spelfouten meer. Hoe heb ik dat aangepakt

1. BEPAAL JE DOEL EN DOELGROEP

Dat klink als een overbodig advies maar dit is echt heel belangrijk. Zorg ervoor dat je je hebt verdiept in wat jouw doelgroep bezighoudt. Wat voor informatie ze zoeken, tegen welke problemen ze aanlopen, wat ze leuk vinden of juist niet. Het kan handig zijn om een omschrijving van je doelgroep te maken. Jong of oud, man of vrouw, landelijk of juist gericht op een bepaalde stad en ga zo maar door.

SHOOT YOUR BIGGEST GUN FIRST
Het doel van je website is voor jou natuurlijk kristalhelder maar dat betekent niet dat dit voor iedereen geldt. Zorg dat meteen duidelijk is waar je website voor dient dan ben je al een heel eind.

2. DOE JE HUISWERK

Bepaal eerst wat je precies wilt gaan vertellen. Gebruik een schema, een woordwolk of iets anders wat je handig vindt. Jouw onderwerp centraal en de sub-onderwerpen die erbij horen eromheen. Zo heb je een compleet beeld, je kunt eenvoudiger de volgorde bepalen en is het risico dat je iets vergeet kleiner.

3. OPBOUW

De gemiddelde lezer op het web leest niet echt maar scant een tekst. Zoals je een krant leest. Waarschijnlijk doe je dat zelf ook. Je leest de koppen en aan de hand daarvan bepaal je of je iets de moeite waard vind. Dat betekent natuurlijk niet dat je minder aandacht aan je tekst hoeft te besteden maar wel dat je teksten zorgvuldig moet opbouwen en dat lukt niet in een verloren half uurtje.

  • A.I.D.A
    Voor de verkopers onder ons, uit 1925! maar nog steeds actueel is de AIDA-formule, een marketingmodel waarbij vier essentiële stappen beschreven worden.
    1. Attention (aandacht trekken, een goede kopregel en een intrigerende inleiding)
    2. Interest (interesse wekken, dit artikel kon weleens interessant zijn voor mij)
    3. Desire (jahaa, dit wil ik hebben, lezen, doen!)
    4. Action (wat je vervolgens moet doen, de call-to-action)
  • LOGISCHE VOLGORDE
    Maak voor je begint een opzet voor je tekst. Een duidelijk verhaal heeft namelijk een logische opbouw (structuur). Wat zet je erin en in welke volgorde? Als je een schema gebruikt is deze structuur vaak al duidelijk voor jezelf. Bonus: zo is je tekst veel sneller klaar.
  • HERHAAL JE BELANGRIJKSTE ARGUMENT DRIE KEER
    Zorg ervoor dat er geen enkel misverstand kan bestaan over wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Open én sluit je teksten met je belangrijkste argument en zet het ook gerust nóg een keertje ergens in het midden.
  • HOU DE AANDACHT VAN JE LEZER VAST
    Houd je teksten kort en eenvoudig. Wissel lange, complexe zinnen af met korte zinnen. Gebruik beeldmateriaal. Gebruik rijtjes. Tip: drie is het magische aantal, de kortste vooraan en de langste achteraan.
  • GEBRUIK DE BEDRIJVENDE VORM
    Schrijf je een gebruikers handleiding kun je dat prima in de lijdende vorm doen maar de actieve (bedrijvende) vorm is in de meeste gevallen de beste vorm om iets op te schrijven. Het leest makkelijker, spreekt meer aan en geeft duidelijkheid over wie wat doet. En het dwingt jou om goed na te denken over wie wat zegt en waarom.
  •  HOU HET EENVOUDIG
    Zorg voor korte zinnen. Zet wat vaker een punt. Maak gebruik van opsommingen en vermijd (te) moeilijke woorden. Met de Leesniveau Tool kun je je teksten checken op leesbaarheid.* Overheden en bedrijven schrijven hun teksten meestal op taalniveau C1. Ongeveer 60% van de mensen begrijpt de die teksten niet goed. Taalniveau B1 of eenvoudig Nederlands is voor de meeste mensen wel goed te begrijpen. Ook voor mensen die voor hun werk nooit hoeven te lezen. 
  • MAAK HET PERSOONLIJK EN BLIJF JEZELF
    Want niemand vindt het leuk om als doelgroep benaderd te worden. Praat met je lezer alsof je tegenover hem/haar zit en gebruik je eigen taal.
  • BETROUWBAARHEID
    Klantervaringen, keurmerken of links naar bedrijven of personen waarvoor of waarmee je gewerkt hebt. Allemaal manieren om te laten zien dat geen charlatan bent. Mensen kennen je, hebben met je gewerkt en dat straalt betrouwbaarheid uit.
  • BEWIJZEN
    Publicaties, grafieken of cijfers. Vergeet niet je bronnen te vermelden.
  • VOORBEELDEN
    Gebruik voorbeelden het maakt je verhaal herkenbaar.
  • LEES JE TEKST HARDOP VOOR
    Hoe leest je tekst? Lees ‘m hardop voor en oordeel zelf.
4 OPMAAK

Niemand leest graag lange lappen tekst. Gebruik dus tussenkopjes, afbeeldingen, lijstjes en vergeet vooral de witruimte niet. Hou er rekening mee dat je per alinea niet meer dan een paar regels gebruikt als je voor internet schrijft. En ik zei het al eerder mensen lezen geen teksten meer ze scannen je, gebruik tussenkoppen om te zorgen dat je belangrijkste punten zichtbaar zijn.

5. SPELLING

Je hebt maar een keer de kans om een eerste indruk te maken en taalfouten zijn niet sexy!
Geen excuses hier, er zijn talloze manieren om te zorgen dat er geen taalfouten is je tekst zitten. Je kunt een online spelchecker gebruiken en er zijn genoeg websites met advies over juiste spelling en correct gebruik van de Nederlandse taal. Dus googel je een ongeluk, net zolang totdat je zeker weet dat je iets goed schrijft.
* Mijn ervaring is dat hoe vaak en door hoeveel mensen je een tekst ook laat nakijken er altijd wel een foutje in staat dat meteen na het openbaar zetten van je site ontdekt wordt. En dat er een onbedwingbare behoefte bestaat om jou als taalovertreder daar streng op aan te spreken.

6 CHECK

Plaats een tekst nooit in op dezelfde dag dat je ‘m hebt geschreven. Geef jezelf even tijd en lees de volgende alles nog een keer heel zorgvuldig na en laat ook andere mensen naar je tekst laten kijken. Grote kans dat je er nog een paar foutjes uithaalt.

Succes!