De jaren 90, op de academie maakten we conceptuele 3d installaties van ijzerdraad en stukken plastic. De afterparty een paar uur daarvoor was een andere wereld. Een die weinig te maken had met onze design ambities.
En toen lanceerde playstation WipEout, een futuristische race game voor de eerste PlayStation-console. Een techno soundtrack en een superstrak grafisch ontwerp van tDR ™ (the Designers Republic™) een designstudio in Sheffield met een attidude. We vlogen uit de bocht omdat we de sponsorlogo’s en billboards op de achtergrond wilden zien. Draadframe illustraties, scherpe pictogrammen en een op de 8 glyph gebaseerd lettertype.
Gevraagd door Psygnosis Limited, een video game developer, ontwierp tDR ™ voor ieder futuristisch raceteam een eigen logo en visuele identiteit. Elke racetrack zit vol met fictieve advertenties voor de teams, en producten naast echte Red Bull-advertenties. Dit was branding op zijn best, een fictief universum en een taal die niet uitgelegd hoeft te worden. En een design agency waarmee we ons moeiteloos konden identificeren.
“People used to say ‘you’re at Designer’s Republic because you break the rules’ and we’d say ‘we’re not really, we just don’t know the rules… Every time someone rang up about work we’d put the phone down, piss ourselves laughing and say ‘one day someone’s going to suss out that we don’t know what we’re doing’. We used to take on students for work placement so that we could learn from them. I got my first lesson in typography from someone at a typesetters who was sick of trying to work out my instructions.” – Ian Anderson
WipEout was een baanbrekend ontwerp en tot op de dag van vandaag een van de zeldzame samenwerkingsverbanden tussen grafisch ontwerp en de game industrie. tDR™ heeft hiermee een enorme impact gehad op de jaren 90 en, tot op de dag van vandaag, op ontwerpers.

* More Artwork by tDR ™ / Spotify Playlist WipEout Soundtrack
* Links openen in een nieuwe tab