WooCommerce Webshop

Brigit PLUGIN, WORDPRESS

Met WooCommerce verkoop je alles, verzend je waarheen je maar wilt en hou je alles zelf onder controle.
Waarom kiezen voor een Woocommerce Webshop?

WooCommerce is een gratis plugin waarmee je aan iedere WordPress website een webshop kunt koppelen. Heb je al een WordPress website dan is een webshop toevoegen een eitje. Zodra je de plugin hebt geïnstalleerd  kun je direct beginnen. Maar ook zonder enige WordPress kennis kun je met WooCommerce snel aan de slag.

WooCommerce is de ideale oplossing voor starters, kleine tot middelgrote winkels en bureaus en freelancers met aanvullende onderdelen en diensten. De opstartkosten zijn laag, net als WordPress is WooCommerce Open Source dus geen dure licentiekosten. Het is gebruiksvriendelijk en het onderhoud kan je, als je een klein beetje handig bent, makkelijk zelf bijhouden. 

Wat kun je verkopen met WordPress + WooCommerce?
  • Fysieke producten (bijv. kanarie voer, tweedehands spullen)
  • Digitale producten (bijv. Software, downloads)
  • Diensten (bijv. schoonmakers, monteurs)
  • Boekingen (bijv. voorstellingen, vakantie huizen)
  • Abonnementen & onderhoudscontracten.
  • Producten van anderen (affiliates)

Eigenlijk dus alles waaraan een prijskaartje kan worden gehangen.

Wat kan er allemaal met Woocommerce?

De standaardmogelijkheden zijn legio. Je kunt fysieke maar ook digitale producten verkopen. Je producten met meerdere productfoto’s uitvergroten. Variabele (verschillende maten, kleuren en/of uitvoeringen) producten toevoegen en aan iedere variatie ook weer een eigen prijs te koppelen. Verzendkosten instellen. Diverse betaalmogelijkheden instellen zoals iDEAL, creditcard of Paypal. Product categorieën en sub categorieën opzetten. Kortingen en speciale aanbiedingen instellen. Gepersonaliseerde aanbiedingen zoals cross- en up-selling. Verschillende BTW tarieven instellen, mogelijkheden voor aparte verzend- en factuur adressen. 

Wat zijn Woocommerce Plugins?

De standaard functionaliteiten van WooCommerce zijn al behoorlijk uitgebreid maar WooCommerce plugins maken het jou of je bezoekers nog makkelijker. PDF facturen & pakbonnen, een email marketing service, groothandelsprijzen, een verlanglijst, een live chat, een product slider. Voor al die extra functionaliteiten is er wel een plugin te vinden.

Ik wil wereldwijd verkopen kan dat ook?

Geen probleem. Binnen WooCommerce kan je gemakkelijk een meertalige webshop opzetten, verzendkosten, valuta en btw instellen.

Is er een maximum aantal producten wat ik kan verkopen in WooCommerce?

Met de juiste configuratie kan je een snelle, stabiele webshop hebben met meer dan tienduizenden producten.

Kan ik mijn webshop zelf onderhouden?

Ja natuurlijk. De WooCommerce backend is geïntegreerd in de backend van WordPress. Geen gedoe met aparte beheerders systemen maar lekker overzichtelijk. Ben je al bekend met WordPress dan heb je het waarschijnlijk snel door hoe het werkt zo niet kan het wat meer tijd kosten.

Kan ik mijn eigen identiteit & uitstraling bepalen?

Je kunt een Woocommerce theme kiezen wat aansluit bij jouw branche en deze met wat aanpassingen je webshop de uitstraling geven die jij wil.

Wat zijn de kosten van een Woocommerce webshop?

Goeie vraag maar lastig te beantwoorden.

Hoewel zowel WordPress als Woocommerce open source en dus gratis zijn heb je in iedere geval een domeinnaam en webhosting nodig.

Daarna is het afhankelijk van jouw wensen, tijd en kennis. Koop je een kant-en-klare WooCommerce theme of wil je een onderscheidend ontwerp? Welke technische kennis heb je zelf ? Hoeveel tijd kun je zelf investeren en wat moet je uitbesteden? Kan jouw assortiment worden gedistribueerd via de standaard verkoopprocessen, of heb je bijzondere oplossingen nodig? Zoals maatwerk, veilingen of abonnementen ? Hoeveel tijd kun je zelf investeren en wat moet je uitbesteden? Wie onderhoudt de producten? Bestaan er al productteksten en -afbeeldingen, of moeten deze worden aangepast of nieuw worden gemaakt?

Hoe regel je de organisatie en marketing van je webshop. Wie zorgt er voor online marketing en zoekmachine optimalisatie? Welke sociale kanalen moeten worden gebruikt? Hoeveel ondersteuning is nodig om vragen van klanten te beantwoorden? Wie is verantwoordelijk voor de online wetgeving en gegevensbescherming?

De antwoorden op deze vragen bepalen de omvang en de kosten van jouw webwinkel. De kosten voor een Woocommerce Webshop die ik zelf hanteer zijn hier ook op gebaseerd.

*Omdat de opstartkosten zo laag zijn en in het kader van niet geschoten is altijd mis kun je natuurlijk ook beginnen met een paar producten en gaandeweg uitbreiden 😉